جمعه ۲۴ فروردین ۰۳

طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

ارايه پكيج اقدام پژوهي ، گزارش تخصصي و تجربيات مدون

طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   قنات ها و آب گذر ها
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   قنات ها و آب گذر ها
عكس جابربن حيان در مورد   قنات ها و آب گذر ها
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   قنات ها و آب گذر ها
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

Øتاريحچه قنات

بسياري از پژوهشگران، تاريخ حفر قنات را به دوره‌ي هخامنشي نسبت مي‌دهند. علت اين است كه از دوره‌ي ماقبل هخامنشي سنگ‌نبشته‌هاي اندكي باقي مانده و چون سند مكتوب از ماقبل اين دوره وجود ندارد اين دوره را به غلط دوره‌ي ماقبل تاريخ مي‌دانند در حالي كه علم باستان‌شناسي، مردم‌شناسي و زبان‌شناسي رازهاي نهفته‌ي زيادي را از دوران ماقبل تاريخ براي انسان آشكار نموده است.

پژوهشگران به‌اتفاق معتقدند كه بهره‌برداري از قنات ابتدا در ايران صورت گرفته و در دوره‌ي هخامنشي توسط ايرانيان به عمان، يمن و شاخ آفريقا نيز راه يافت سپس مسلمانان آن را به اسپانيا بردند. مهم‌ترين و قديمي‌ترين كاريزها در ايران، افغانستان و تاجيكستان وجود دارد. در حال حاضر در ٣۴ كشور جهان قنات وجود دارد ولي چهل‌هزار قنات فعال موجود در ايران چند برابر بيش‌تر از مجموع قنات‌ها در ساير كشورهاي جهان است. مهم‌ترين قنات‌هاي ايران در استان‌هاي كويري خراسان، يزد، كرمان، مركزي و فارس وجود دارد.

تاريخ قنات در ايران به‌طور مشخص، به دوره‌ي ايران باستان و ماقبل كتابت و به عصر آهن بر مي‌گردد. تمدن پنج‌هزار ساله‌ي شهر سوخته و تمدن هكمتانه و وجود قنات در اين شهر دليل روشني بر ساخت قنات در دوره‌ي ماقبل هخامنشي است. يكي از قديمي‌ترين اسناد مكتوب شناخته شده كه در آن به قنات اشاره شده، شرح هشتمين نبرد سارگون دوم، (پادشاه آشور است كه در سده هشتم قبل از ميلاد مي‌زيسته) عليه امپراطوري اوراتور در سال ٧١۴ قبل از ميلاد مسيح است (محقق فرانسوي گوبلو به كمك يك لوح بزرگ مسي كه با خط ميخي و به زبان آكادي نوشته شده، از آن مطلع شده است. اين لوح، اكنون در موزه‌ي لوور پاريس موجود مي‌‌باشد).

 

اطلاعات اضافي درباره اين نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلوذ:

طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.