نمونه دفتر كارنماي طرح جابربن حيان

نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان شيشه چگونه ساخته مي شود

نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان شيشه چگونه ساخته مي شود

نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان شيشه چگونه ساخته مي شود؟

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد شيشه چگونه ساخته مي شود؟
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد شيشه چگونه ساخته مي شود؟
عكس جابربن حيان در مورد شيشه چگونه ساخته مي شود؟
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان شيشه چگونه ساخته مي شود؟
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

شيشه چيست و چگونه ساخته مي شود ؟

مواد خام شيشه

قبل از هر چيز بايد بدانيم شيشه از چه موادي ساخته مي شود ؟

تركيب شيشه

با وجود هزاران فرمول جديد شيشه كه طي ۳۰ سال گذشته بوجود آمده، درخور

توجه است كه هنوز مانند ۲۰۰۰ سال پيش ، ۹۰ درصد تمام شيشه‌هاي جهان از

آهك  ، سيليس و كربنات سديم تشكيل يافته‌اند.

اجزاي اصلي عبارتند از: ماسه ، آهك و كربنات سديم. هر ماده خام ديگر ، جزء فرعي تلقي مي‌شود، هرچند كه بر اثر استفاده از آن ، نتايج مهمي بدست آيد.

ماسه شيشه

ماسه لازم براي توليد  شيشه بايد تقريبا كوارتز خالص باشد. در بسياري موارد ،

منطقه ته‌نشيني ماسه شيشه ، محل كارخانه شيشه سازي را تعيين كرده است.

براي ظروف غذاخوري ، مقدار آهن موجود در ماسه نبايد از ۴۵% و براي شيشه

اپتيكي نبايد از ۰٫۰۱۵% تجاوز كند، چرا كه آهن تاثير نامطلوبي بر رنگ اغلب شيشه‌ها دارد.

كربنات سديم  نقش كمك ذوب را در شيشه دارد .

اطلاعات اضافي درباره اين پروژه جابربن حيان كلاس سوم دبستان:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

 

لينك دانلود:

نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان شيشه چگونه ساخته مي شود

نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان شيشه چگونه ساخته مي شود

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر كلاس پنجم دبستان جلوگيري از فرسايش خاك

طرح جابر كلاس پنجم دبستان جلوگيري از فرسايش خاك

نمونه طرح جابر كلاس پنجم دبستان جلوگيري از فرسايش خاك

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد جلوگيري از فرسايش خاك؟
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد جلوگيري از فرسايش خاك؟
عكس جابربن حيان در مورد جلوگيري از فرسايش خاك؟
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان جلوگيري از فرسايش خاك؟
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

با چه روش هايي مي توانيم از فرسايش خاك جلوگيري كنيم؟

– روش مستقيم (ساختماني و سازه اي):

عامل هاي اصلي فرسايش آبي برخورد و جريان آب روي سطح خاك و افزايش سرعت آب از آستانه فرسايش است. – جلوگيري از برخورد قطره به سطح خاك و جلوگيري از تجمع و جريان آب در مسير مشخص.

– كاهش سرعت آب در سطح دامنه يا شيب آبراهه و افزايش نفوذ آب به داخل خاك.

– هدايت آب هاي اضافي به مجاري مناسب.

با اجراي طرح هاي آبخيزداري ( مكانيك و بيو مكانيك ، بيولوژيك ومديريتي) صورت مي گيرد.

– سازه هاي كنترل فرسايش و سيلاب ، سازه هاي حفاظتي و هدايتي حاشيه رودخانه و سازه هاي حفاظت بستر آبراهه. اجراي طرحهاي بيومكانيك (تلفيقي):

– هدف انحراف و ذخيره هرزآب و رواناب و افزايش سطح اراضي و تعديل شيب مي باشد:

– كشت روي خطوط تراز ،سنگ چيني،تراس وسكوبندي وبانكت بندي همراه باكاشت گونه هاي مختلف.

–  طرحهاي بيولوژيك و مديريتي مثل حفاظت و قرق مراتع و جنگلها ، بذرپاشي وبذر كاري .

اطلاعات اضافي درباره اين پروژه جابربن حيان در مقطع پنجم دبستان:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

طرح جابر كلاس پنجم دبستان جلوگيري از فرسايش خاك

طرح جابر كلاس پنجم دبستان جلوگيري از فرسايش خاك

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر چكه كردن شير و هدر رفتن آب پنجم ابتدايي

طرح جابر چكه كردن شير و هدر رفتن آب پنجم ابتدايي

دانلود طرح جابر چكه كردن شير و هدر رفتن آب پنجم ابتدايي

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد چكه كردن شير و هدر رفتن آب؟
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد چكه كردن شير و هدر رفتن آب؟
عكس جابربن حيان در مورد چكه كردن شير و هدر رفتن آب؟
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان چكه كردن شير و هدر رفتن آب؟
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

مهمترين منبع تامين آب باران است كه هم در امور نظافت و شخصي و هم درصنايع بسيار حائز اهميت است. مصرف آب فقط به امور شخصي و مصارف خانگي محدود نمي شودبلكه در صنايع براي خنك نگه داشتن دستگاه ها و موتورها به آب نياز داريم.

همانطور كه مي دانيم دماي كره زمين رو به افزايش است. اين مسئله توازن ميان آب مصرفي و آب مورد نياز را برهم مي زند. بدين ترتيب آب مصرفي بيشتر از ذخاير آبي موجود مي شود. اين عدم توازن علاوه بر صنايع كشاورزي را هم تحت الشعاع قرار مي دهد و انسان را از نعمت داشتن آب تسويه شده و تغذيه مناسب محروم مي سازد.

اگر شما در منطقه اي زندگي مي كنيد كه كمبود آب ندارد خوش شانس هستيد. تقريبا بيش از يك ميليارد انسان در ۴۵ كشور با كمبود شديد آب مواجه هستند.پيش بيني مي شود كه ظرف پنج سال آينده حداقل ۳۶ ايالت در امريكا به دليل مسائل مربوط به دما و رشد جمعيت و مشكل مواد زائد با كمبود آب روبرو شوند.

دكتر پرويز كردواني متخصص مسائل آب كه از چند دهه پيش استاد دانشگاه و از چهره هاي ماندگار علمي كشور مي گويد:

اطلاعات اضافي درباره اين پروژه جابربن حيان در مقطع پنجم:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

طرح جابر چكه كردن شير و هدر رفتن آب پنجم ابتدايي

طرح جابر چكه كردن شير و هدر رفتن آب پنجم ابتدايي

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



نمونه طرح جابربن حيان كلاس سوم تقطير خورشيدي آب شور؟

نمونه طرح جابربن حيان كلاس سوم تقطير خورشيدي آب شور؟

دانلود طرح جابربن حيان كلاس سوم تقطير خورشيدي آب شور؟

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد تقطير خورشيدي آب شور؟
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد تقطير خورشيدي آب شور؟
عكس جابربن حيان در مورد تقطير خورشيدي آب شور؟
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان تقطير خورشيدي آب شور؟
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

نمك‌زدايي يا شيرين كردن آب،(به انگليسي: Desalination or desalinisation) اشاره به هر يك از چند فرايندي است كه مقداري نمك و ساير مواد معدني را از آب شور جدا مي‌كند. همچنين به طور كلي، منظور از نمك‌زدايي حذف نمك‌ها و مواد معدني همانند نمك‌زدايي خاك است.[۱]

آب شور جهت توليد آب شيريني كه براي مصرف انسان و يا آبياري مناسب است، نمك‌زدايي مي‌شود. يك محصول جانبي بالقوه از نمك‌زدايي، نمك است. نمك‌زدايي در كشتي‌هاي بزرگ و زيردريايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بيشتر سرمايه‌گذاري‌هاي اخير در نمك‌زدايي، بر توسعه راه‌هاي مقرون به صرفه تأمين آب شيرين براي استفاده انسان، متمركز شده‌است. در كنار بازيافت آب از فاضلاب، اين يكي از چندين منابع تأمين آب مستقل از بارش است.

در مقياس بزرگ، نمك‌زدايي به طور معمول با استفاده از مقدار زيادي انرژي، زيرساخت‌هاي اختصاصي و گران‌قيمت انجام مي‌شود كه آن را از آب تازه بدست آمده از منابع معمول مانند رودخانه‌ها يا آبهاي زيرزميني گران‌تر مي‌سازد.[۲]

 

اطلاعات اضافي درباره اين دانلود طرح جابربن حيان كلاس سوم:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

نمونه طرح جابربن حيان كلاس سوم تقطير خورشيدي آب شور؟

نمونه طرح جابربن حيان كلاس سوم تقطير خورشيدي آب شور؟

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر عدسي هاي مقعر و محدب پنجم ابتدايي

طرح جابر عدسي هاي مقعر و محدب پنجم ابتدايي

دانلود طرح جابر عدسي هاي مقعر و محدب پنجم ابتدايي

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد عدسي هاي مقعر و محدب
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد عدسي هاي مقعر و محدب
عكس جابربن حيان در مورد عدسي هاي مقعر و محدب
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان عدسي هاي مقعر و محدب
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

عدسيها همانند آينه‌ها داراي تصاوير حقيقي و مجازي هستند، اين تصاوير از پرتو هاي همگرا شونده و واگرا شونده بازتابي ايجاد مي‌شود. بر خلاف آينه‌ها در عدسيها عبور نور نيز مطرح است و تصاوير ممكن است در پشت و جلوي عدسي شكل گيرد. عدسيهايي كه ضخامت قسمتهاي كناريش بزرگتر باشد، پرتو هاي موازي را همگرا مي‌كند و عدسي محدب نام دارد، كه داراي فاصله كانوني مثبت مي‌باشد. بر خلاف آينه‌ها داراي دو كانون در فضاهاي جلو و پشت عدسي مي‌باشند ، عدسيهايي كه ضخامت قسمت محوري آنها كمتر از ضخامت قسمت كناري باشد، پرتوهاي موازي را از هم باز مي‌كنند و داراي فاصله كانوني منفي هستند و عدسي مقعر نام دارند، كه اينها نيز داراي دو كانوني در فضاي جسم و تصوير هستند.

انواع عدسي

عدسي محدب (كوژ)

عدسيهايي كه نور را همگرا مي‌كنند و جهت تصوير سازي حقيقي و نيز همگرا نمودن پرتوهاي تابشي از نقاط دور مانند پرتوهاي ستارگان مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

اطلاعات اضافي درباره اين نمونه طرح جابربن حيان در مقطع پنجم:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

طرح جابر عدسي هاي مقعر و محدب پنجم ابتدايي

طرح جابر عدسي هاي مقعر و محدب پنجم ابتدايي

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر كلاس سوم ابتدايي آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه

طرح جابر كلاس سوم ابتدايي آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه

طرح جابر كلاس سوم ابتدايي آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه؟

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه؟
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه؟
عكس جابربن حيان در مورد آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه؟
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه؟
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

كپي كنيد

 

اطلاعات اضافي درباره اين نمونه طرح جابربن حيان كلاس سوم ابتدايي:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

طرح جابر كلاس سوم ابتدايي آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه

طرح جابر كلاس سوم ابتدايي آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر چهارم دبستان اندازه گيري عمق اقيانوس

طرح جابر چهارم دبستان اندازه گيري عمق اقيانوس

طرح جابربن حيان كلاس چهارم دبستان اندازه گيري عمق اقيانوس

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد اندازه گيري عمق اقيانوس
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد اندازه گيري عمق اقيانوس
عكس جابربن حيان در مورد اندازه گيري عمق اقيانوس
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان اندازه گيري عمق اقيانوس
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

امروزه، دانشمندان بواسطه اختراع عمق پيماي منعكس كننده صدا يا سونار (SONAR) كه مخفف SOund Navigation And Ranging مي باشد، از انعكاس صداها از عمق اقيانوس، براي كشف ميزان ارتفاع آب در آن نقطه از اقيانوس، قادر به ارائه نظريات بهتري در مورد كف اقيانوس گشته اند. اين وسيله از روي كشتي امواج صوتي را به درون آب مي فرستد و صدا در آب در حدود يك مايل در ثانيه حركت كرده و به طرف ابزاري روي كشتي انعكاس مي يابد. هرچه كه عمق آب بيشتر باشد، صدا ديرتر به كشتي مي رسد. در انواع جديد اين ابزار، امواج صوتي با فركانس بالا از كشتي فرستاده شده و سپس انعكاس صدا بوسيله ابزاري به صورت علامت تيره روي ورق هاي مخصوص ثبت مي شود. كاغذ معمولاً چاپ شده، بطوريكه عمق فوراً بر حسب Fathom خوانده مي شود.

با اين دستگاه، پيدا كردن عمق دريا آسان است، ولي اين دستگاه كارهاي بيشتري نيز انجام مي دهد. اين دستگاه يك برش عمودي يا خط پيوسته بدست مي دهد كه دقيقاً مشخص مي كند كف اقيانوس در زير كشتي چه شكلي را دارد. اين كار مانند داشتن يك عمق سنج در هر چند متر از طول مسير كشتي مي باشد. اگر كشتي از روي كوهي در زير دريا بگذرد، اين دستگاه شكل دقيق كوه را ثبت كرده و اگر در كف اقيانوس تپه دريايي وجود داشته باشد، آن را نشان مي دهد و هيچ پستي و بلندي حتي به ارتفاع يك متر را از نظر دور نمي كند.

 

اطلاعات اضافي درباره اين نمونه طرح جابربن حيان كلاس چهارم دبستان :

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

طرح جابر چهارم دبستان اندازه گيري عمق اقيانوس

طرح جابر چهارم دبستان اندازه گيري عمق اقيانوس

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر آب يك تركيب استثنايي سوم ابتدايي

طرح جابر آب يك تركيب استثنايي سوم ابتدايي

دانلود طرح جابر آب يك تركيب استثنايي سوم ابتدايي

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد آب يك تركيب استثنايي
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد آب يك تركيب استثنايي
عكس جابربن حيان در مورد آب يك تركيب استثنايي
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان آب يك تركيب استثنايي
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

نام‌گذاري آب

آب در زبان‌هاي مختلف به نام‌هاي گوناگون ياد مي‌شود. براي مثال در زبان كردي گويش سوراني به آن آو (Aw) مي‌گويند كه شباهت بسياري با واژه آب در فارسي و آكوا در لاتين دارد.[نيازمند منبع] همچنين واژه آب در علوم مختلف كاربردهاي متفاوتي دارد كه بر اساس آن به گروه‌هاي زير تقسيم‌بندي مي‌شود:

فيزيك

در فيزيك بر اساس حالت ماده آب معمولاً به اين نام‌ها خوانده مي‌شود:

جامد؛ يخ

مايع؛ آب

گاز؛ بخار آب

پلاسما: بخار آب گرم تر

 

 

اطلاعات اضافي درباره اين نمونه طرح جابربن حيان كلاس سوم دبستان:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

طرح جابر آب يك تركيب استثنايي سوم ابتدايي

طرح جابر آب يك تركيب استثنايي سوم ابتدايي

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم باران سنج

نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم باران سنج

نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم باران سنج چگونه كار مي كند؟

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد باران سنج چگونه كار مي كند؟
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد باران سنج چگونه كار مي كند؟
عكس جابربن حيان در مورد باران سنج چگونه كار مي كند؟
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان باران سنج چگونه كار مي كند؟
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

باران سنج هاي ساده

در اندازه گيري بارندگي ، ارتفاع آب حاصل از انواع مختلف بارندگي به ميلي متر يا اينچ در يك سطح افقي اندازه گيري شده كه مي تواند در سطوح مختلف جذب شده و حجم آب باريده شده معلوم گردد . از آنجايي كه اندازه گيري بارندگي در سطحي بسيار كوچك صورت گرفته و سپس براي سطوح وسيعي تعميم داده مي شود لذا بايد در انتخاب محل مناسب اندازه گيري ها نهايت دقت را اعمال كرده و از وسايلي استفاده نمود كه كاملاً دقيق و استاندارد بوده و تعداد ايستگاه ها نيز كافي باشند .

باران سنج ها اغلب ساده بوده و هزينه تهيه آنها كم است و مي تواند به آساني مورد بهره برداري قرار گيرد . فاصله زماني دو اندازه گيري ممكن است چند ساعت و يا چند ماه باشد كه بستگي به اهميت ايستگاه و سادگي دسترسي به آن دارد . باران سنج ها مي توانند براي ميزان سنجش برف نيز استفاده شوند علاوه بر اين ها تجهيزات ديگري نيز وجود دارد .

اطلاعات اضافي درباره اين نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم باران سنج

نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم باران سنج

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



دانلود طرح جابر دوم ابتدايي علل ايجاد فصول

دانلود طرح جابر دوم ابتدايي علل ايجاد فصول

دانلود طرح جابربن حيان دوم ابتدايي علل ايجاد فصول

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد  علل ايجاد فصول
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد  علل ايجاد فصول
عكس جابربن حيان در مورد  علل ايجاد فصول
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان  علل ايجاد فصول
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

زمين يك بار درسال به دور خورشيد مي گردد. ولي چهار فصل در زمين به وجود مي آيد و درازي شب ها و روزها در هر فصل متفاوت است. اين تفاوت را كجي محور زمين باعث شده. محور زمين يك خط فرضي ست كه قطب هاي شمال و جنوب را به هم وصل مي كند. اما محور زمين مستقيم از بالا به پايين كشيده نشده. بلكه با حدود ۴۵/۲۳ درجه در مقايسه با صفحه مداري كج شده. اين كجي و حركت زمين به دور خورشيد باعث تغيير فصل مي شود.

درابتداي پاييز نيمه شمالي زمين به شكل كج  از خورشيد رو برمي گرداند. در نتيجه نور خورشيد به شكل كمرنگي بر سراسر نيمه شمالي زمين گسترش پيدا مي كند و نيكره شمالي زمستان را تجربه مي كند. در همان زمان نور خورشيد به شدت روي نيمه جنوبي زمين مي افتد كه در حال گذراندن تابستان است. درابتداي بهار, زمين به شكل كج به سمت ديگر خورشيد رو مي كند. حالا نيمه شمالي زمين به جانب خورشيد كج شده. نور خورشيد به شدت روي نيمه شمالي زمين مي افتد ونيمكره شمالي تابستان را تجربه مي كند. در همان زمان نور خورشيد روي نيمه جنوبي زمين كه زمستان را مي گذراند، كم شدت تر است.

 

اطلاعات اضافي درباره اين طرح جابربن حيان دوم ابتدايي:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

دانلود طرح جابر دوم ابتدايي علل ايجاد فصول

دانلود طرح جابر دوم ابتدايي علل ايجاد فصول

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



دانلود طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علل پيدايش شوره زار در خاك

دانلود طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علل پيدايش شوره زار در خاك

طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علل پيدايش شوره زار در خاك

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   علل پيدايش شوره زار در خاك
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   علل پيدايش شوره زار در خاك
عكس جابربن حيان در مورد   علل پيدايش شوره زار در خاك
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   علل پيدايش شوره زار در خاك
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

اصول كلي راجع به پيدايش شوره زارها

در تشكيل زمين هاي شور و كويرهاي نمك جهان، عوامل بي شماري در طول دوران زمين شناسي تا كنون دخالت داشته اند.

نمك و مبناي آن

شوره زاري يا نمكي شدن زمين ها، عبارت از جمع شدن مقدار معيني از نمك محلول در قشر سطحي زمين است كه در اثر آن قشر خاكي صلاحيت خود را به عنوان محل رشد و نمو گياه از دست مي دهد.

نمك هايي كه به شوره زاري خاك و توقف فعاليت بيولوژي منتهي مي گردد، تعداد كمتري را شامل مي شوند. اين ها از سه كاتيون اصلي مثل سديم ، منيزيم ، كلسيم و چهار آنيون مثل كلر، سولفات ، كربنات، و بي كربنات است.

مسلما همه نمك ها براي گياهان زراعي ، اگر هم به غلظت بالا رسند، مضر نخواهند بود. رشد گياهان به وسيله گچ و آهك حتي با درصد بالا، آسيب نمي بينند.

 

اطلاعات اضافي درباره اين طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي:
اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

دانلود طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علل پيدايش شوره زار در خاك

دانلود طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علل پيدايش شوره زار در خاك

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



دانلود طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علوم زمين

دانلود طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علوم زمين

دانلود جابربن حيان پنجم ابتدايي علوم زمين

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   علوم زمين
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   علوم زمين
عكس جابربن حيان در مورد   علوم زمين
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   علوم زمين
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

زمين شناسي يا ژئولوژي (Geology) از لغت يوناني Geo به معني “زمين” و Logos به معني “علم” يا “منطق” گرفته شده است. به عبارت ديگر زمين شناسي علم مطالعه زمين مي‌باشد.

ديد كلي

زمين شناسي علمي است كه درباره پيدايش زمين ، تشكيلات ، ساختمان و مواد تشكيل دهنده زمين ، كوهها ، دشت‌ها و اقيانوس و همچنين تاريخ پيدايش جانداران و تسلسل وقايع فيزيكي در زمين و بالاخره تحولاتي كه در زمين صورت گرفته و مي‌گيرد بحث مي‌نمايد. زمين شناسي در نيم قرن اخير در جهان و در ربع قرن حاضر در ايران گسترش فراواني يافت. بسياري از نظريات سابق دگرگون شد و زمين شناس در بررسي سياره پرارزش خود به آگاهيهاي نوين دست يافت كه پايه علوم زمين جديد را فراهم ساخت چون مانند همه رشته‌هاي تجربي كار زمين شناسي بر اساس مشاهده و تغيير است لذا هر قدر امكان مشاهده مستقيم و غير مستقيم ما ، از راه‌هاي ژئوفيزيك ، ژئوشيمي ، ماهواره‌ها و الكترونيك افزايش يابد، طبعا آگاهي‌هاي ما هم از جهان و از گذشته كره زمين عميق‌تر مي‌گردد.

 

اطلاعات اضافي درباره اين جابربن حيان پنجم ابتدايي علوم زمين:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

دانلود طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علوم زمين

دانلود طرح جابربن حيان پنجم ابتدايي علوم زمين

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



دانلود طرح جابربن حيان پنجم دبستان فاصله كانوني چشم

دانلود طرح جابربن حيان پنجم دبستان فاصله كانوني چشم

دانلود جابربن حيان پنجم دبستان فاصله كانوني چشم
اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   فاصله كانوني چشم
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   فاصله كانوني چشم
عكس جابربن حيان در مورد   فاصله كانوني چشم
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   فاصله كانوني چشم
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

ساختمان عدسي

عدسي عضوي است محدب الطرفين ، قابل انعطاف، بدون رگ و شفاف با قطر ۹ ميليمتر و ضخامت ۴ ميليمتر كه ما بين مايع زلاليه و زجاجيه چشم قرار دارد. و توسط زنولها به شيارهاي بين جسم مژگاني اتصال دارد. عدسي فرد بالغ داراي سه بخش كپسول، پوشش جلويي و ماده عدسي است. كپسول غشاي پايه قابل انعطاف و سختي است كه كل عدسي را مي‌پوشاند فقط سطح جلويي عدسي به وسيله پوشش مكعبي پوشانيده شده است.

استواي عدسي، سلولهاي مكعبي استوانه‌اي مي‌شوند از حالت عمودي به حالت موازي با سطح عدسي در مي‌آيند و رشته‌هاي عدسي را مي‌سازند اين رشته‌ها به شكل دواير متحدالمركز در پيرامون يك هسته مركزي، عمود بر مردمك قرار مي‌گيرند. رشته‌هاي پير بدون هسته‌اند و رشته‌هاي جوان در استواي عدسي ساخته مي‌شوند هر رشته يك منشور شش ضلعي بطول ۷-۱۰ ميليمتر است كه تمامي قطر عدسي را طي مي‌كنند. كپسول عدسي كمي از جدارمويرگ نفوذ‌پذيرتر است. عدسي حاوي ۶۵% آب ، ۳۵% پروتئين ، پتاسيم ، اسيد اسكوربيك ، گلوتاتيون اكسيد و احياء و … مي‌باشد. عدسي بدون رگ و عصب است و مواد غذايي را از زلاليه مي‌گيرد. سلولهاي اپي‌تليال استوانه‌اي عدسي در تمام عمر تكثير مي‌شوند و فيبرهاي مسن‌تر به داخل هسته عدسي مي‌روند.

عمل عدسي در چشم

عدسي (بعد از قرنيه) دومين قدرت چشم است. عدسي در پشت مردمك واقع شده است و عمل تطابق و متمركز كردن نور بر روي شبكيه را انجام مي‌دهد. در هنگام مطالعه، عدسي با تغيير انحنا خود اين امكان را ايجاد مي‌نمايد كه بتوانيم اجسام نزديك را بخوبي ببينيم.

 

اطلاعات اضافي درباره اين دانلود جابربن حيان پنجم دبستان:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

دانلود طرح جابربن حيان پنجم دبستان فاصله كانوني چشم

دانلود طرح جابربن حيان پنجم دبستان فاصله كانوني چشم

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر قالب گيري و ريخته گري چهارم ابتدايي

طرح جابر قالب گيري و ريخته گري چهارم ابتدايي

دانلود طرح جابر قالب گيري و ريخته گري چهارم ابتدايي

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   قالب گيري و ريخته گري
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   قالب گيري و ريخته گري
عكس جابربن حيان در مورد   قالب گيري و ريخته گري
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   قالب گيري و ريخته گري
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

ريخته‌گري فن شكل دادن فلزاتو آلياژها از طريق ذوب، ريختن مذاب در محفظه‌اي به نام قالبو آنگاه سرد كردن و انجماد آن مطابق شكل محفظه قالب مي‌باشد. اين روش قديمي‌ترين فرايند شناخته شده براي بدست آوردن شكل مطلوب فلزات است. اولين كوره‌هاي ريخته‌گري از خاك رس ساخته مي‌شدند و لايه‌هايي از مس و چوببه تناوب در آن چيده مي‌شد.

ريخته گري در حوزه هاي متفاوت علم، هنر و فناوري مطرح است. به هر ميزان كه ريخته‌گري از حيث علمي پيشرفت مي‌كند، ولي در عمل هنوز تجربه، سليقه و هنر قالب ساز و ريخته‌گر است كه تضمين كننده تهيه قطعه‌اي سالم و بدون عيب است. اين فن از اساسي‌ترين روشهاي توليد مي‌باشد. به دليل اينكه بيشتر از ۵۰درصد از قطعات انواع ماشين آلات به اين طريق تهيه مي‌شوند. فلزاتي كه خاصيت پلاستيك كمي دارند با قطعاتي كه داراي اشكال پيچيده هستند، به روش ريخته‌گري شكل داده مي‌شوند.

از ديدگاه نوع قالب روش‌هاي ريخته‌گري به دو دسته تقسيم مي‌شوند :

ريخته‌گري در قالبهاي تكبار (Expendable Molds)

در قالبهاي دايمي (Permanent Molds).

 

اطلاعات اضافي درباره اين طرح هاي جابربن حيان در مدارس ابتدايي:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

طرح جابر قالب گيري و ريخته گري چهارم ابتدايي

طرح جابر قالب گيري و ريخته گري چهارم ابتدايي

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   قنات ها و آب گذر ها
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   قنات ها و آب گذر ها
عكس جابربن حيان در مورد   قنات ها و آب گذر ها
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   قنات ها و آب گذر ها
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

Øتاريحچه قنات

بسياري از پژوهشگران، تاريخ حفر قنات را به دوره‌ي هخامنشي نسبت مي‌دهند. علت اين است كه از دوره‌ي ماقبل هخامنشي سنگ‌نبشته‌هاي اندكي باقي مانده و چون سند مكتوب از ماقبل اين دوره وجود ندارد اين دوره را به غلط دوره‌ي ماقبل تاريخ مي‌دانند در حالي كه علم باستان‌شناسي، مردم‌شناسي و زبان‌شناسي رازهاي نهفته‌ي زيادي را از دوران ماقبل تاريخ براي انسان آشكار نموده است.

پژوهشگران به‌اتفاق معتقدند كه بهره‌برداري از قنات ابتدا در ايران صورت گرفته و در دوره‌ي هخامنشي توسط ايرانيان به عمان، يمن و شاخ آفريقا نيز راه يافت سپس مسلمانان آن را به اسپانيا بردند. مهم‌ترين و قديمي‌ترين كاريزها در ايران، افغانستان و تاجيكستان وجود دارد. در حال حاضر در ٣۴ كشور جهان قنات وجود دارد ولي چهل‌هزار قنات فعال موجود در ايران چند برابر بيش‌تر از مجموع قنات‌ها در ساير كشورهاي جهان است. مهم‌ترين قنات‌هاي ايران در استان‌هاي كويري خراسان، يزد، كرمان، مركزي و فارس وجود دارد.

تاريخ قنات در ايران به‌طور مشخص، به دوره‌ي ايران باستان و ماقبل كتابت و به عصر آهن بر مي‌گردد. تمدن پنج‌هزار ساله‌ي شهر سوخته و تمدن هكمتانه و وجود قنات در اين شهر دليل روشني بر ساخت قنات در دوره‌ي ماقبل هخامنشي است. يكي از قديمي‌ترين اسناد مكتوب شناخته شده كه در آن به قنات اشاره شده، شرح هشتمين نبرد سارگون دوم، (پادشاه آشور است كه در سده هشتم قبل از ميلاد مي‌زيسته) عليه امپراطوري اوراتور در سال ٧١۴ قبل از ميلاد مسيح است (محقق فرانسوي گوبلو به كمك يك لوح بزرگ مسي كه با خط ميخي و به زبان آكادي نوشته شده، از آن مطلع شده است. اين لوح، اكنون در موزه‌ي لوور پاريس موجود مي‌‌باشد).

 

اطلاعات اضافي درباره اين نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلوذ:

طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

طرح جابر كلاس سوم دبستان قنات ها و آب گذر ها

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



نمونه طرح جابر چهارم دبستان كاني ها

نمونه طرح جابر چهارم دبستان كاني ها

كامل ترين نمونه طرح جابر چهارم دبستان كاني ها
اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   كاني ها
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   كاني ها
عكس جابربن حيان در مورد   كاني ها
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   كاني ها
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي از نمونه طرح جابر چهارم دبستان كاني ها

ويژگي‌هاي كاني‌ها
كاني‌ها همگن اند، يعني ويژگي‌هاي فيزيكي و شيميايي همهٔ ذره‌هاي سازندهٔ آن‌ها، يكسان است. براي مثال، اگر يك قطعه هاليت يا نمك خوراكي را به تكه‌هاي بسيار كوچكي بشكنيم، همهٔ ذره‌هاي به‌دست آمده، مزهٔ شوري دارند، به‌سادگي در آب حل مي‌شوند و ديگر ويژگي‌هاي نمك را نشان مي‌دهند.

كاني‌ها جامد و بلوري‌اند: يعني، ذره‌هاي سازندهٔ آن‌ها براساس نظم و قانون معيني كنار هم قرار گرفته‌اند؛ به نحوي كه، همه سطح‌هاي بيروني يك كاني، صاف است. شكل بلوري و منظم كاني‌ها از آرايش اتم‌ها و مولكول‌هاي دروني آن‌ها ناشي مي‌شود.

هر كاني تركيب شيميايي ثابتي دارد. براي مثال، پيريت هميشه FeS۲ و كلسيت CaCO۳ همواره‌است. البته، در برخي كاني‌ها ممكن است نسبت برخي عنصرها تغيير كند. براي مثال، در كاني الوين FeMgSiO۴ ممكن است درصد آهن و منيزيم از بلوري به بلوري ديگر، از ۰ تا ۱۰۰٪ تغيير كند.

برخي كاني‌ها، مانند طلا، از يك عنصر درست شده‌اند. البته، طلا كم‌تر به صورت خالص يافت مي‌شود. بلورهاي مكعبي و زرد رنگ طلا، اگر با نقره همراه باشند، روشن‌تر و اگر با مس همراه باشند، قرمزتر به نظر مي‌رسند. بسيار از كاني‌ها از دو يا چند عنصر متفاوت هستند كه مادهٔ مركبي را به‌وجود آورده‌اند. براي مثال، فراوان‌ترين كاني، يعني كوارتز، تركيبي از سيليسيم و اكسيژن است.

 

اطلاعات اضافي درباره اين طرح جابر چهارم دبستان كاني ها:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

نمونه طرح جابر چهارم دبستان كاني ها

نمونه طرح جابر چهارم دبستان كاني ها

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم لرزه نگار

نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم لرزه نگار

دانلود نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم لرزه نگار

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   لرزه نگار
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   لرزه نگار
عكس جابربن حيان در مورد   لرزه نگار
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   لرزه نگار
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

زمين‌لرزه يا زلزله لرزش و جنبش زمين است كه به علّت آزاد شدن انرژي ناشي از گسيختگي سريع در گسلهاي پوستهٔ زمين در مدّتي كوتاه روي مي‌دهد. محلّي كه منشأ زمين‌لرزه است و انرژي از آنجا خارج مي‌شود را كانون ژرفي، و نقطهٔ بالاي كانون در سطح زمين را مركز سطحي زمين‌لرزه گويند. پيش از وقوع زمين‌لرزهٔ اصلي معمولاً زلزله‌هاي نسبتاً خفيف‌تري در منطقه روي مي‌دهد كه به پيش‌لرزه معروفند. به لرزش هاي بعدي زمين‌لرزه نيز پس‌لرزه گويند كه با شدّت كمتر و با فاصلهٔ زماني گوناگون ميان چند دقيقه تا چند ماه رخ مي‌دهند.

زمين لرزه نتيجهٔ رهايي ناگهاني انرژي از داخل پوسته زمين است كه امواج ارتعاشي را ايجاد مي‌كند. زمين لرزه‌ها توسط دستگاه زلزله سنج يا لرزه نگار ثبت مي‌شوند. مقدار بزرگي يك زلزله متناسب با انرژي آزاد شده زلزله است. زلزله‌هاي كوچكتر از بزرگي ۳ اغلب غير محسوس و بزرگتر از ۶ خسارت‌هاي جدي را به بار مي‌آورند.

 

اطلاعات اضافي درباره اين طرح جابربن حيان كلاس ششم لرزه نگار:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم لرزه نگار

نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم لرزه نگار

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



طرح جابر كلاس پنجم چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود

طرح جابر كلاس پنجم چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود

نمونه طرح جابر كلاس پنجم چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود؟

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد   چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود؟
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد   چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود؟
عكس جابربن حيان در مورد   چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود؟
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان   چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود؟
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

مواد تشكيل دهنده خاك‌ها

موادي كه خاك‌ها را تشكيل مي‌دهند به چهار قسمت تقسيم مي‌شوند :

مواد سخت : مواد سخت را تركيبات معدني تشكيل مي‌دهند ولي ممكن است داراي مقداري مواد آلي نيز باشند. البته اين تركيبات معدني از تخريب سنگ‌هاي اوليه يا سنگ مادر حاصل شده‌اند كه گاهي اوقات همراه با مواد تازه كلوئيدي و نمك‌ها مي‌باشند.
موجودات زنده در خاك‌ها : تغييراتي كه در خاك‌ها انجام مي‌پذيرد بوسيله موجودات زنده در خاك انجام مي‌گيرد. قبل از همه ريشه گياهان ، باكتري‌ها ، قارچها ، كرم‌ها و بالاخره حلزون‌ها در اين تغييرات شركت دارند.
آب موجود در خاك‌ها : آبي كه در خاك وجود دارد حمل مواد حل‌شده را به عهده دارد كه البته اين مواد حمل شده براي رشد و نمو گياهان به مصرف مي‌رسد. آب موجود در خاك‌ها از باران و آبهاي نفوذي ، آب جذب شده و بالاخره آبهاي زيرزميني تشكيل شده كه در مواقع خشكي از محل خود خارج شده و بمصرف مي‌رسد.
هوا همراه با آب در خوه‌هاي خاك‌ها وجود دارد كه البته اين هوا از ضروريات رشد و نمو گياهان و ادامه حيات حيوانات مي‌باشد. مقدار اكسيژني كه در اين هوا وجود دارد از دي اكسيد كربن كمتر است و اين بدان علت است كه ريشه گياهان براي رشد و نمو اكسيژن مصرف كرده و دي اكسيد كربن پس مي‌دهند.

اطلاعات اضافي درباره اين نمونه طرح جابربن حيان كلاس پنجم ابتدايي:

اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

طرح جابر كلاس پنجم چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود

طرح جابر كلاس پنجم چه عواملي باعث فرسايش خاك مي شود

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



نمونه طرح جابر پايه ششم ابتدايي رفع شوره زار در خاك

نمونه طرح جابر پايه ششم ابتدايي رفع شوره زار در خاك

دانلود نمونه طرح جابر پايه ششم ابتدايي رفع شوره زار در خاك
اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد    رفع شوره زار در خاك
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد    رفع شوره زار در خاك
عكس جابربن حيان در مورد    رفع شوره زار در خاك
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان    رفع شوره زار در خاك
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي از طرح جابر پايه ششم ابتدايي رفع شوره زار در خاك
در تشكيل زمين هاي شور و كويرهاي نمك جهان، عوامل بي شماري در طول دوران زمين شناسي تا كنون دخالت داشته اند.

نمك و مبناي آن

شوره زاري يا نمكي شدن زمين ها، عبارت از جمع شدن مقدار معيني از نمك محلول در قشر سطحي زمين است كه در اثر آن قشر خاكي صلاحيت خود را به عنوان محل رشد و نمو گياه از دست مي دهد.

نمك هايي كه به شوره زاري خاك و توقف فعاليت بيولوژي منتهي مي گردد، تعداد كمتري را شامل مي شوند. اين ها از سه كاتيون اصلي مثل سديم ، منيزيم ، كلسيم و چهار آنيون مثل كلر، سولفات ، كربنات، و بي كربنات است.

مسلما همه نمك ها براي گياهان زراعي ، اگر هم به غلظت بالا رسند، مضر نخواهند بود. رشد گياهان به وسيله گچ و آهك حتي با درصد بالا، آسيب نمي بينند.

مسلما همه نمك ها براي گياهان زراعي ، اگر هم به غلظت بالا رسند، مضر نخواهند بود. رشد گياهان به وسيله گچ و آهك حتي با درصد بالا، آسيب نمي بينند.

 

اطلاعات اضافي درباره اين طرح جابر پايه ششم ابتدايي:
اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

نمونه طرح جابر پايه ششم ابتدايي رفع شوره زار در خاك

نمونه طرح جابر پايه ششم ابتدايي رفع شوره زار در خاك

ادامهـ مطلبـ

برچسب:



نمونه طرح جابر ششم ابتدايي درون يك غار

نمونه طرح جابر ششم ابتدايي درون يك غار

دانلود نمونه طرح جابر ششم ابتدايي درون يك غار

اين مجموعه شامل:

پوستر هاي طرح جابربن حيان در مورد    درون يك غار
تابلوي نمايش طرح جابربن حيان  در مورد    درون يك غار
عكس جابربن حيان در مورد    درون يك غار
مطالب علمي آموزشي در باره طرح جابربن حيان    درون يك غار
اين مستندات عنوان شده بر طبق آخرين بخش نامه طرح جابر مي باشد.
قسمتي ازين مجموعه

انواع و شكل‌گيري

شكل‌گيري و توسعه غارها به غارزايي مشهور است. غارهاي تحت فرايندها زمين‌شناسي گوناگوني ايجاد مي‌شوند و مي‌توانند اندازه‌هاي مختلفي داشته باشند. اين‌ها عبارتند از تركيب فرايندهاي شيميايي، فرسايش در اثر آب، نيروهاي تكتونيكي، ميكروارگانيسم‌ها، فشار و تاثيرات جوي.

تخمين زده مي‌شود كه با توجه به فشار صخره‌هاي بالايي، عمق غارها نمي‌تواند از ۳۰۰۰ متر تجاوز كند.[۲] عمق غارهاي كارست بر اساس فرايندهايي كه در شكل‌گيري آن‌ها نقش دارد تعيين مي‌شود، كه با پايه صخره‌هاي كربنات در ارتباط است.[۳]

بيشتر غارها از حلال پوشي سنگ آهك تشكيل‌شده‌اند.[۴]

غارسنگ در تالار كوه كينگ، در جنوب ولز.

غارهاي حلال‌پوشي‌شده

غارهاي حلال‌پوشي‌شده رايج‌ترين انواع غارند و اين غارها از سنگ‌هايي تشكيل شده‌اند كه حل شدني اند، مانند سنگ آهك، اما مي‌توانند از سنگ‌هاي ديگر نيز تشكيل شوند، از جمله سنگ گچ، دولوميت، مرمر، نمك و گچ فرنگي. سنگ در آب‌هاي زيرزميني اسيدي حل مي‌شود كه از صفحه‌هاي بستر، گسل‌ها، اتصالات و غيره نشت مي‌كنند. در طول دوره‌هاي زمين‌شناسي ترك‌ها گسترش مي‌يابند و غارها و سيستم‌هاي غاري را ايجاد مي‌كنند.

 

اطلاعات اضافي درباره اين پروژه جابربن حيان در مقاطع ابتدايي:
اين پروژه به صورت كامل و آماده پرينت توسط دانش آموزان و معلمين و آموزگاران گرامي مي باشد. تمامي فايل هاي اين مجموعه قابل ويرايش و در قالب ورد (Word)  مي باشند.

لينك دانلود:

نمونه طرح جابر ششم ابتدايي درون يك غار

نمونه طرح جابر ششم ابتدايي درون يك غار

ادامهـ مطلبـ

برچسب:






   آخرین مطالب ارسالی

نمونه طرح جابر كلاس سوم دبستان شيشه چگونه ساخته مي شود
طرح جابر كلاس پنجم دبستان جلوگيري از فرسايش خاك
طرح جابر چكه كردن شير و هدر رفتن آب پنجم ابتدايي
نمونه طرح جابربن حيان كلاس سوم تقطير خورشيدي آب شور؟
طرح جابر عدسي هاي مقعر و محدب پنجم ابتدايي
طرح جابر كلاس سوم ابتدايي آب چشمه براي نوشيدن بهتر است يا چاه
طرح جابر چهارم دبستان اندازه گيري عمق اقيانوس
طرح جابر آب يك تركيب استثنايي سوم ابتدايي
نمونه طرح جابربن حيان كلاس ششم باران سنج
دانلود طرح جابر دوم ابتدايي علل ايجاد فصول

 

سرویس وبلاگدهی فارسی یا پارسی رایگان