یکشنبه ۰۹ بهمن ۰۱ ۱۶:۵۷
دانلود پيك نوروزي كلاس اول ابتدايي سال 1402
پيك نوروزي ۱۴۰۲ دانلود پيك نوروزي كلاس اول ابتدايي سال 1402
دانلود پيك نوروزي كلاس اول ابتدايي سال 1402 نمونه هاي داستان نويسي و خاطره نويسي
در رابطه با پيك نوروزي چيزي كه قابل ذكر است اين است كه امروزه ، برخلاف گذشته ، كلاسهاي درس تا حدود زيادي اعتبار خود را به عنوان تنها منبعي كه در آن دانش آموزان قادرند دانش و آگاهيهاي لازم را كسب نمايند ، از دست داده است . پيشرفت در كل زمينه هاي فن آوري آموزشي موجب گرديده كه همه روزه اطلاعات جديد و فراواني در اختيار افراد جامعه قرار گيرد . ميزان و ماهيت چنين اطلاعات با آنچه كه معلمان و كتابهاي درسي و در پيك نوروزي به روش سنتي عرضه مي كنند قابل قياس نيست . در اين مقاله در سايت درمان ديابت قصد داريم نمونه هاي كاملي را بر اساس بخشنامه هاي آموزش و پرورش در اختيار شما قرار دهيم. در صورت داشتن هر گونه سوالي با ما تماس بگيريد.
گرچه هنوز يكي از وظايف مهم مدرسه آن است كه به دانش آموز اطلاعات و معلومات منظم و مرتبطي ارائه دهد اما بسيار حائز اهميت است كه دانش آموزان در طول دوران تحصيل مهارتهاي ذهني فراواني چون ۱٫ توصيف كردن ۲٫ طبقه بندي كردن ۳٫ پيش بيني كردن ۴٫ تفسير كردن ۵٫ تحليل ۶٫ تركيب كردن را كسب كنند تا بتوانند ضمن نقد و بررسي اطلاعات گوناگون به نحو مطلوبي از آنها استفاده نمايند . و اين امر جز بوسيله پيك نوروزي به روش نوين امكان پذير نيست.
پيك نوروزي بر چه اساسي انتخاب ميشود؟
حال بايد پرسيد : مهمترين عاملي كه پيك نوروزي براساس آن انتخاب مي شود چيست ؟ و چرا اهميت آن بيشتر از ساير عوامل است ؟
به اعتقاد صاحبنظران ، يكي از وظايف مهم آموزش و پرورش امروزي ، ايجاد محيطي است كه در آن دانش آموزان نگرش خاصي از مدرسه ، حرفه و آينده خود و به طور كلي از جامعه به دست آورند . بدون شك ، نگرشي كه دانش آموزان در مدرسه كسب مي كنند در جهت رشد عاطفي ، رواني و اجتماعي ايشان بسيار مؤثر مي باشد . از اين رو ، معلمان مي توانند با به كار گيري پيك نوروزي مناسب ، مهارتها و نگرشهايي مانند مسئوليت پذيري ، استقلال عمل و خود آموزي را در دانش آموزان پرورش دهند .(دانلود پيك بهارانه اول ابتدايي)
هيچ سناريويي براي تدريس مطلق نيست
بايد خاطرنشان شود كه هيچ پيك نوروزيي را نمي توان به عنوان بهترين پيك نوروزي در تمام موارد برگزيد. لذا آشنايي معلمان با پيك نوروزي گوناگون ضروري به نظر مي رسد تا آنان بتوانند با توجه به مقاصد آموزشي تعيين شده ، الگوي مناسبي را به كار بندند. و در واقع هيچ پيك نوروزيي مطلق نيست
كدام بهتر است : آموختن نحوه ياد گيري يا آموزش درسي سنتي؟
حال بايد پرسيد چرا معتقدان به كاربرد پيك نوروزي آموختن نحوه يادگيري را مؤثرتر از آموزش مطالب درسي مي دانند ؟
بروس جويس و مارشا ويل مولفان كتاب پيك نوروزي باتوجه به تجارب علمي معلمان ، در حدود ۲۰ پيك نوروزي را به مربيان و معلمان معرفي كرده اند كه در اين كتاب صرفأ به معرفي الگوهاي : ۱٫ پيش سازمان دهنده ۲٫ فردمداري و ۳٫ مشكل گشايي اقدام مي گردد تا معلمان سخت كوش و پر تلاش با در نظر داشتن هدفهاي آموزش و پرورش ، توانايي و زمينه فكري و اطلاعات پايه اي دانش آموزان و شرايط و امكانات محيط آموزشي ، الگوي مورد نياز تدريس خود را انتخاب كرده و در چارچوب آن الگو ، فعاليتهاي آموزشي را پيش بيني و سپس اجرا نمايند .
اطلاعات بيشتر در مورد پيك نوروزي
در مورد پيك نوروزي بايد بدانيد كه اين موضوع در نظام آموزشي كشور اهميت بالايي دارد. اين موضوع كه گفته شد در نظام آموزشي كشور به اين معني نيست كه در ديگر كشور ها از اهميت پاييني برخوردار است. در اصل اين طرح پيك نوروزي از كشور هاي خارجي توسعه يافته به ايران راه يافته است.
پيك نوروزي از جمله فعاليت هايي بود كه اغلب در كشور هاي اروپايي به اجرا در مي آمد. اين فعاليت به شدت براي نظام آموزشي كشور ها مزيد فايده بود و پس از آن نيز كشور هايي كه به دنبال توسعه و افزايش سطح آموزشي خود بودند، به دنبال آن بر آمدند تا بتوانند از پتانسيل بالاي اين سناريو استفاده كنند.
در كشور هاي مختلفي چون كره جنوبي، پيك نوروزي با روش اروپايي به اجرا درآمد. يعني اينكه آنها در ابتدا نيروي هايي را براي يادگيري و آموزش پيك نوروزي به كشور هاي اروپايي اعزام كردند و اين نيرو ها نيز پس از بازگشت توانستند آموزه هاي اروپايي خود را در كشور و نظام تحصيلي خود به اجرا بگذارند.
اجرا در ايران
پيك نوروزي در ايران به چه صورت اجرا شد؟ همين موضوع در كشور هاي ديگري چون ايران نيز البته با كمي تفاوت به اجرا درآمد. در كشور هاي اسلامي و مخصوصا ايران، پيك نوروزي كمي متفاوت تر ا اروپا به اجرا در آمد. البته تماما سعي شد تا در كيفيت آن تغييري ايجاد نشود و اصل طرح به جا بماند تا بتواند سود و فوايد خود را به جاي بگذارد.
طرح پيك نوروزي در ايران توانسته تا به اندازه نسبتا مناسبي به اهداف خود برسد و دانش آموزان ايران را به سمتي كه ميخواهد هدايت كند. اما در مورد اهداف اين سناريو چه ميدانيد؟ دقيقا چه هدفي از راه اندازي آن وجود دارد؟ در ادامه در مورد اهداف پيك نوروزي توضيحاتي را ارائه ميكنيم.
اهداف پيك نوروزي در ايران
به عنوان يك هدف مهم و جهاني در ابتدا بايد بگوييم كه هدف پيك نوروزي اين است كه دانش آموزان بتوانند با استفاده از آن، طفيت تفكر و انديشه خود را افزايش دهند. به اين صورت كه دانش آموزان زماني كه در راستاي پيك نوروزي قرار بگيرند با تعاليم آن از سمت معلم، با افزايش توان فكري روبرو شده و ميتوانند بيش از پيش به خود در راستاي رسيدن به اهداف والا و در نهايت فعاليت هاي واقعي خود كمك كنند.
تفكر صريح و به دور از جهت گيري يكي از مواردي است كه هر دانش آموز از دبستان تا دانشگاه به آن نياز دارد. متاسفانه جهت گيري هاي سياسي در ايران باعث شده تا دانش آموزان كمي در اين موضوع ضعيف عمل كنند و همواره چيزي را قبول داشته باشند كه به آنها القاء شده. اما پيك نوروزي به دانش آموزان كمك ميكند تا بتوانند به خودي خود و به تنهايي در مورد فعاليت هاي خود فكر كنند.(دانلود پيك بهارانه اول ابتدايي)
هدف ديگر اين سناريو پيك نوروزي، بحث افزايش اعتماد به نفس دانش آموزان است.
افزايش اعتماد به نفس در پيك نوروزي
پيك نوروزي در اعتماد به نفس دانش آموزان تأثير مثبت دارد. اين موضوع را به خوبي ميدانيم كه دانش آموزان ايراني در بحث اعتماد به نفس و البته عزت نفس به شدت مشكل دارند و نميتوانند به خوبي خود را در جوامع نمايان كنند. الگو هاي قديمي و سنتي رفتار با كودكان در منزل و با دانش آموزان در مدرسه باعث شده تا آنها همواره از اعتماد به نفس پاييني برخوردار باشند.
پيك نوروزي باعث ميشود تا دانش آموزان در مدرسه با افزايش اعتماد به نفس روبرو شده و بتوانند از آن در جهت افزايش عملكرد؛
- درسي
- تحصيلي
- رفتاري
- و عملي
خود استفاده كنند. به اين صورت ميتوان گفت كه اين فعاليت (معماري نوين تدريس) تا حد زيادي به دانش آموزان كمك ميكند و اينكه اجراي آن بر عهده معلم است تأثير مستقيمي بر روي فعاليت هاي دانش آموزان دارد. افزايش اعتماد به نفس يك دانش آموز باعث ميشود تا وي بتواند رشد اجتماعي خود را تقويت كند و به خوبي آن را در فعاليت ها به نمايش بگذارد.
تا زماني كه هر فرد نتواند اعتماد به نفس خود را افزايش دهد مطمئنا نميتوان از او انتظار داشت تا فعاليت هاي بزرگ و واقعي را به انجام برساند.(دانلود پيك بهارانه اول ابتدايي)
انقلاب هاي تحصيلي در سطح جهان
اگر كمي در مورد روش هاي آموزشي در سطح جهان مطالعه داشته باشيد، ميدانيد كه از ۴۰ سال گذشته تا كنون، در كشور هاي توسعه يافته، آموزش دچار ۵ انقلاب شده است و بار ها روند آموزشي دانش آموزان از مقاطع ابتدايي تا متوسط و دانشگاه دستخوش تغييرات قرار گفته است. اما سهم ايران از اين انقلاب ها چه بوده است؟
شايد جالب باشد بدانيد كه ايران در هيچ كدام از اين انقلاب هاي تحصيلي نقشي نداشته است و حتي به هيچ عنوان نتوانسته است آنها را در كشور خود به اجرا بگذارد اين يعني اينكه در ايران ما هنوز در انقلاب تحصيلي اول به سر ميبريم و بسيار از آموزه ها و روش هاي تحصيلي معروف و مورد استفاده در دنياي عقبيم. حال پيك نوروزي ميتواند كمكي به اين موضوع كند؟
پيك نوروزي و انقلاب هاي تحصيلي
دانلود پيك نوروزي اول دبستان ۱۴۰۲:يكي از مهم ترين موضوعاتي كه در پيك نوروزي به آن اهميت داده ميشود، بحث دور شدن از حفظيات در نظام آموزشي است. تمركز بر حفظيات از بزرگترين مشكلات نظام آموزشي ايران است كه باعث ايجاد ايرادات فراواني ميشود. اگر كمي به زمان مدرسه و آموزش هاي خود فكر كنيد به خوبي متوجه اين ايرادات ميشويد.(دانلود پيك بهارانه اول ابتدايي)
كدام از يك موضوعات رياضي در متوسطه اول و متوسطه دوم خود را به ياد داريد؟ اصلا كدام يك توانست براي فعاليت هايي كه به دور از محيط درس انجام ميدهيد مزيد فايده باشد و نياز هاي شما را برطرف كند؟ به معناي واقعي ميتوان گفت كه اغلب آنها به درد ما نخوردند و به دليل حفظي بودن پس از مدت كوتاهي از ياد ما نيز رفتند.
پيك نوروزي با تمركز بر روي اين موضوع و مشكل به خوبي در جهت حل آن، با طرح درس قدم برميدارد و ميتواند مشكلات ناشي از آن را حل كند. محوريت پيك نوروزي به جاي معلم، دانش آموز است كه اين يكي از موضوعات اجرا شده در انقلاب هاي تحصيلي است.(دانلود پيك بهارانه اول ابتدايي)
پيك نوروزي و نقش آن در پيشرفت دانش آموزان
يكي از راه هاي افزايش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در هر نظامي، بحث افزايش توجه آنان است. موضوعي كه پيك نوروزي به خوبي به آن توجه ميكند. هرچه بر موضوع توجه دانش آموزان تمركز بيشتري صورت گيرد و بتوان به آن جهت دهي مناسب را تحميل كرد، ميتوان انتظار بيشتري را از آن داشت.
استفاده از پيك نوروزي توسط معلمان باعث افزايش اين توجه و تمركز دانش آموزان ميشود كه اين امر در افزايش بازدهي تحصيلي آنان تأثير مثبت دارد. اگر معلمان بتوانند به خوبي از پيك نوروزي استفاده كنند و آن را در آموزش هاي خود به اجرا درآورند مطمئنا بازخورد دريافتي بسيار خوبي را خواهند داشت كه باعث ميشود اين فعاليت را به ديگر معلمان نيز توصيه كنند.(دانلود پيك نوروزي اول دبستان ۱۴۰۲)
نحوه نوشتن پيك نوروزي
چطور يك پيك نوروزي را بنويسيم؟ براي نوشتن يك پيك نوروزي بايد در ابتدا مشخصات و ويژگي هاي آن را ثبت كنيد. به اين صورت كه تمامي مشخصات از جمله:
- نام درس مورد نظر
- پايه تحصيلي آموزشي
- زمان
- نام مدرسه
- تعداد شاگردان
- و…
ثبت ميشود. پس از آن براي ادامه نوشتن يك پيك نوروزي، بايد اهداف آن را به خوبي بيان كنيد و بگوييد كه هدف شما از نوشتن اين سناريو چيست و در آخر قرار است كه به چه چيزي برسيد؟ پس از آن نيز به اهداف رفتاري در پيك نوروزي اشاره اي داشته باشيد.
چگونه و بر اساس چه الگويي قرار است تدريس كنيد؟ روش هاي تدريس در پيك نوروزي شما چيست؟ تمامي اين ها را به خوبي بنويسيد و ثبت كنيد. فضاي كلاس خود را شرح داده و به خوبي توضيح دهيد. وسايل مورد استفاده شما در پيك نوروزي چيست و همينطور بگوييد كه در انجام اين فعاليت از دانش آموزان خود چه انتظاري داريد؟
تمامي مشخصات براي اجرا و نوشتن پيك نوروزي را بيان كنيد و در انتها نيز به نتيجه گيري كل فعاليت بپردازيد. به اين صورت پيك نوروزي شما نوشته شد و توانستيد يك فايل كامل را ثبت كنيد.
پيك نوروزي چيست
پيك نوروزي درواقع يكي از رويكردهاي بسيار مهمي است كه در اين سالها توجه بسياري از معلمان و دانشجويان را برانگيخته است. دانشجويان دانشگاه فرهنگيان و معلمان در رابطه اجحاف دارند.آنهابا اين مقوله كارورزي سه خود را ثبت مي كنند.در چرخة بهبود وضعيت كارآموزي كه بر چشم انداز، مشاهده و اصلاح طراحي آموزشي متمركز است درگير مي نمايند. در نظام آموزش و پرورش معلمان و دانشجو معلمان به تدريس مي پردازند.
يكي از روش هاي موفق كه در پيشرفت تحصيلي تاثير زيادي دارد يادگيري به شيوه همياري يا كار گروهي است. معلم بايد فعاليت هاي يادگيري از طريق همياري را به گونه اي سازمان دهد كه دانش آموزان احساس حقيقي وابسته بودن به يكديگر را داشته باشند و بدانند كه هيچ يك از اعضاي گروه نمي توانند موفق باشند مگر اينكه تمام اعضا موفق شوند( رشد آموزش راهنمايي تحصيلي شماره ۲ آذر ۱۳۸۹ دوره شانزدهم ص۸). در سالهاي اخير، نظام آموزش و پرورش كشور ما با مشكلات متعددي روبهرو بوده است. حل اين مشكلات و برطرف كردن كاستيهاي آن يكي از دغدغهها و نگرانيهاي جدي دستاندركاران آموزش و پرورش است.
تعريف پيك نوروزي
در رابطه با تعريف پيك نوروزي نظر اين است كه پيك نوروزي يكي از موثرترين فرايندهاي اثربخشي فعاليت دانشجويان است. و براي ياري رساندن به خود و دانش آموزان براي كارورزي و غلبه بر ترس از تغييرمي باشد. همچنين ترويج خلاقيت و تفكر انتقادي را به ارمغان دارد. وآزمايش درآوردن طراحي آموزشي و الگوهاي برتر تدريس است. ازاين رو، مي توان گفت كه پيك نوروزي در افزايش سطح دانش معلمان و يادگيري دانش آموزان نقشي بي بديل دارد.
فرصتهاي يادگيري و نگرش به كاربرد كارورزي سه و استفاده از الگوهاي برتر تدريس در معلمان كنش پژوه بيشتر از معلمان عادي است.(دانلود پيك نوروزي اول دبستان ۱۴۰۲)
نمونه پيك نوروزي فردي
آيا در پي آنيد كه پيك نوروزي يعني چه ؟.بايد گفت كه پيك نوروزي، به اجرا درآوردن آموخته هاي طراحي آموزشي در كارورزي سه و اجراي آن در مدرسه و كلاس درس است. اين مدل پژوهش دانشجو معلمان تلاش مي كند كه آنان را در فرايند طرح سؤال بياورد.همچنين برنامه ريزي، عمل، مشاهدة فعال، بازخورد و بازانديشي و يادگيري گرد هم آورد . به تبادل نظر، تجربه، و يادگيري از يكديگر ترغيب سازد. اين گونه موارد در كل كارورزي سه ناميده مي شود.
رشد روزافزون جمعيت دانشآموزي و افزايش تقاضا براي آموزش، مستلزم فراهم آوردن محيط آموزشي مناسب همراه مشاركت تمام اعضاي مدرسه در امور جاري آن است. اداره امور مدرسه بايد مبتني بر تصميمگيري مشترك، استقلال نسبي، انعطافپذيري، روشهاي غيرمتمركز و مشاركتجويانه باشد تا فضاي مدرسه را پويا، پرنشاط و فعال نمايد و توانمنديها و خلاقيتهاي مديران و معلمان و دانشآموزان را شكوفا و متجلي سازد، از طرف ديگر سياستهاي راهبردي آموزش و پرورش بر تمركززدايي، مدرسهمحوري و توسعه مشاركت همهجانبه متمركز است كه با تفويض اختيارات و مشاركت دانشآموزان در امور مدرسه، زمينه تحقق اهداف تعليم و تربيت همگاني فراهم ميشود.
پيك نوروزي به عنوان يك روش جديد
پيك نوروزي يكي از روش هاي جديد براي توسعة فكري دانشجويان است. و به بهبود فرايند تدريس در كلاس هاي درس مي پردازد. اين برنامه در كشور ما، براي اولين بار در آموزش و پرورش اجرا شد . موارد و فاكتورهاي موثر از اجراي برنامة پيك نوروزي شامل ايجاد فرصت هاي يادگيري، آگاهي از نظريههاي آموزشي است. همچنين استفاده از وسايل آموزشي و كمك درسي، افزايش دانش و مهارتهاي معلمي، ترغيب دانشآموزان به كار گروهي در كلاس بوده است.(دانلود پيك بهارانه اول ابتدايي)
بهترين نمونه هاي پيك نوروزي
حال اجراي يك نمونه پيك نوروزي مي تواند مجدداً اين سنّت مورد غفلت قرار گرفته در كار معلمي را احيا كند.تجربيات برتر سنجش و ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان به عنوان يكي از مهارت هاي ضروري در حرفه ي معلمي است و عدم آشنايي با اين مقوله موجب قضاوت و داوري نادرست از آموخته هاي فراگيران مي شود .در تربيت معلم و رشته هاي دبيري درسي تحت عنوان «تجربيات برتر سنجش و ارزشيابي » تدريس مي شود.در اين درس معلمان با شيوه طراحي سؤال هاي امتحاني ،اجراي امتحان و تحليل امتحانات اجرا شده آشنا مي شوند اما اين آموخته ها نيز مثل الگوي تدريس پس از مدتي به فراموشي سپرده مي شوند كه اجراي پيك نوروزي مي تواند مجدداً موجب باز يادآوري مباحث تجربيات برتر سنجش و ارزشيابي و يا مراجعه مجدد معلمان به كتاب هاي مربوطه شود و زمينه لازم را براي افزايش مهارت هاي ضروري معلمي در آنان فراهم آورد
قبل از ارائه نمونه پيك نوروزي دانشجو معلمان بايد گفت كه لازمه يك تدريس موفق،داشتن الگوي نوين تدريس از قبل پيش بيني شده است كه در آن معلم از قبل در مورد هدف كلي ،جزئي و رفتاري درس آن هم در حيطه ها و سطوح مختلف آموزشي و تربيتي انديشيده و همچنين شيوه تدريس و رسانه هاي آموزشي مناسب را انتخاب كرده باشد.همچنين در مورد فعاليت خود و فراگيران هنگام تدريس و نحوه ارزشيابي تشخيصي،تكويني و پاياني و ارائه و تكاليف خلاق به آنان از قبل چاره اي انديشيده باشد.
مراحل پيك نوروزي
الگوي نوين تدريس همان حكم سناريو را براي كارگردان دارد و به اعتراف همه كارگردانان هر قدر ،سناريو ،قوي تر و پخته تر باشد،مستندات جذاب تر و مؤثرتري مي توان ساخت،بنابراين لازمه يك اجرا و تدريس موفق داشتن الگوي نوين تدريس قوي مي باشد.
اما در حال حاضرمتأسفانه اين مهم مورد غفلت معلمان قرار گرفته و اكثر معلمان بدون الگوي نوين تدريس وارد صحنه ي اجرا و تدريس مي شوند و راحت ترين راه آزمون اين ادعا و فرضيه آن است كه يك پژوهشگر در يك روز خاص به چند مدرسه مراجعه كند و درصد معلماني كه با الگوي نوين تدريس وارد مدرسه مي شوند را در يك تحقيق ميداني مورد مطالعه قرار دهد.
بهترين نمونه هاي الگوهاي نوين تدريس را مي توان در قالب پيك نوروزي و كاروزي سه جستجو نمود كه به بهترين شكل ممكن براي شما عزيزان نمونه هاي كاملي را در سايت نهاده ايم.(دانلود پيك نوروزي اول دبستان ۱۴۰۲)
چطور مي توانيم پيك نوروزي هاي خارق العاده بنويسيم ؟
پل زدن بر شكاف بين اهداف و اعمال، درگيري فرآيند مشاركت است. اين درگيري نه فقط تنگنايي مديريتي، كه تنگنايي انساني است و مشاركت پاسخي منطقي به شرايط و درگيريهاي امروزي است. مفهوم مشاركت به معني دست در دست هم گذاشتن براي انجام دادن كاري است و ابعاد آن ميتواند اجتماعي، فكري، اقتصادي و حتي سياسي باشد( عصاره، ۱۳۷۶). مشاركت عبارت است از ايجاد نوعي همبستگي، تعلق و تلاش جمعي ميان افراد جامعه به منظور نيل به نظام عادلانه اجتماعي( سپهري، ۱۳۷۳). مشاركت درگيري ذهني و عاطفي اشخاص در موقعيتهاي گروهي است كه آنان را بر ميانگيزد براي دستيابي به اهداف گروهي، همديگر را ياري دهند و در مسئوليت كار شريك شوند.
بر اساس تعريف فوق درگير شدن، ياري دادن و مسئوليتپذيري سه ويژگي مهم مشاركت ميباشد( صالحي ريحاني، ۱۳۸۰).تجربه نشان داده است كه فعاليت هاي پرورشي بيشتر جنبه گروهي داشته و نياز به مشاركت همه دانش آموزان دارد به عنوان مثال تهيه نشريه ديواري، برگزاري مراسم آغازين و اجراي سرود و نمايش و بسياري ديگر از فعاليت هاي تربيتي ديگر همه نياز به همكاري و مشاركت دانش آموزان با يكديگر دارد تا با همكاري يكديگر فعاليت هاي تربيتي به نحو احسن انجام پذيرد؛ مدرسه اي موفق است كه اولياء مدرسه و دانش آموزان با يكديگر مشاركت و همكاري داشته باشند.
ضرورت كار جمعي را مي توان از جوانب گوناگون مورد مطالعه و بررسي قرار داد؛ زيرا انجام برخي كارها به صورت فردي امكان پذير نيست، و لازم است تا به صورت گروهي صورت بگيرد، مثل بلند كردن يك وزنه سنگين كه به نيروي افراد زيادي نياز دارد.گاهي نيز هر چند امكان انجام كار به صورت فردي وجود دارد، اما مستلزم تحمل هزينه فراوان و فشار زياد است، كه از لحاظ كيفيت اجرا نيز قابل مقايسه با صورت جمعيِ آن نيست.(دانلود پيك نوروزي اول دبستان ۱۴۰۲)
دانلود پيك نوروزي اول دبستان ۱۴۰۲